ВходНаше всё Теги codebook 无线电组件 Поиск Опросы Закон Пятница
29 марта
806999
Evgeny_CD, Архитектор (06.01.2018 01:14, просмотров: 1801)
[Cosmos OS] ОС и целая инфраструктура, полностью написанные на .NET C# Open Source Managed Operating System - Cosmos. https://www.gocosmos.org - сайт https://www.gocosmos.org/faq/ - FAQ https://ru.wikiped …1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0) - древняя статья в педивикии, но некоторые данные оттуда интересны. Код разрабатывается под Visual Studio 2017, но, как я понял, зависимости от M$ либ нет. Сама CLI (англ. Common Language Infrastructure) https://ru.wikiped …anguage_Infrastructure от M$ не зависит и является открытыми стандартом. Лицензия на саму ОСь BSD с дополнениями, все очень хорошо. https://github.com …lob/master/LICENSE.txt А вот ну очень интересные ключевые инфраструктурные вещи. IL2CPU (pronounced IL to CPU) is an AOT compiler that is written using a Common Intermediate Language compliant language (C#). It translates .NET (any language) Common Intermediate Language to machine code. https://www.gocosmos.org/il2cpu/ X# (pronounced X Sharp) is a HLA (High Level Assembler) for X86/X64 assembly. In the future other flavors for ARM and other processors are planned. https://www.gocosmos.org/xsharp/ Как организована отладка https://www.gocosm …your-own-os-in-dotnet/ Debugger Communication The debugger uses the serial port to communicate. Because of this, debugging only works wtih virtualization environments that support serial ports such as VMWare. QEMU supports serial ports as well, but its serial port implementation is seriously broken on Windows and makes debugging impossible using QEMU. To debug on real hardware, you must use a physical serial cable. In the future Cosmos will also support debugging over Ethernet. Проекты, которые используют эту ОСь https://www.gocosm …/docs/cosmos-projects/ Цели и задачи. https://www.gocosm …g/faq/?Display_FAQ=131 World domination of course, but until we achieve that our goals are: A reliable OS which never hangs (of course until the hardware fails). Whichever program crashes, the OS should never hang or go unresponsive. Very safe (safe in the sense which is free from buffer overflows, heap overflows, exploits etc.) Drivers and programs being able to be verifiable/tested. Even the Kernel should be verifiable at a later stage (maybe using TALx86) The LINUX of tomorrow. Кто разработчик? https://www.gocosm …g/faq/?Display_FAQ=146 Some crazy eccentric developers, some high school students, university level students, a wide range of people. Что работает? https://www.gocosm …g/faq/?Display_FAQ=140 Console apps mostly for now. When we have more of the foundational pieces we will move to graphics. A Cosmos Graphic Subsystem is in development, with it at the time of writing, is only operational on Bochs Графика, файловая система, IP? https://www.gocosm …g/faq/?Display_FAQ=143 Have a look at Features Users have produced demos that use basic networking and graphics, but the core team is still focused on kernel and debugger. When we have the foundation built to a sufficient level the core team will integrate the work of users into Cosmos itself. To answer your question, Cosmos currently has a working VMware SVGA driver (up to 1920×1200, but only works on VMware) and a non-working-at-the-moment VGA driver (up to 320×200, wow!). A Cosmos Graphics Subsystem is in development but doesn’t work on VMWare at the time of writing, by the time you’re reading this, it might do. I don’t know Я впервые написал на сайте об этой ОСи 25.11.2011 http://caxapa.ru/286255.html :) Спустя 2 года Vit переоткрыл ее для меня :) http://caxapa.ru/437029.html Было обсуждение от 29.08.2013 http://caxapa.ru/437070.html Взгляд от января 2018 года. Проект активно развивается, народ даже замутил New Open Cosmos Alliance http://cosmosalliance.tk Они не одиноки в своих взглядах на ОСи поверх CLI http://cosmosallia …smos_Alliance_Projects Вроде как даже работает на реальном железе. Но только с командной строкой. Как я понимаю, IL2CPU и, в особенности, X#, пока не достигли ранее запланированных параметров по эффективности Для продакшена оно, вероятно, малопригодно, но как стратегическая цель очень даже хорошо! Поскольку при словах Meltdown и Spectre http://caxapa.ru/806973.html мы будем икать еще лет 5, то подобный подход, полагаю, испытает небывалый прилив сторонников :)